Elektromos autózás – a több mint százéves technológia
A legtöbben úgy tekintünk az elektromos autózásra, mint újdonságra. Pedig a technológia együtt született meg az autókkal! Sőt, egy kicsit hamarabb is, hiszen Jedlik Ányos már 1828-ban egy kis modellautóra szerelte saját fejlesztésű elektromos motorját, a „vilámdelejes forgonyt".
Jedlik Ányos bemutatója természetesen inkább előzménynek számít, mint elektromos autónak. Ám hatvan évvel ezután, 1888-ban Andreas Flocken valóban megépítette az első négykerekű elektromos autót. Ez a teljesítmény növelésével egyre népszerűbb lett, olyannyira, hogy tíz év múlva a New York-i taxiflotta is ilyen autókból állt, és az összes eladott autó egyharmadát tették ki az elektromos meghajtásúak.
Mi történt, hogy a 30-as évekre szinte teljesen eltűntek? A Ford T-modell modern gyártási technológiája nagy volumenű termelést, így olcsóbb árakat tett lehetővé. Ráadásul feltalálták az elektromos önindítót, ami kényelmesebbé tette a robbanómotoros autók használatát. Mindeközben a robbanómotorok fejlesztése folyamatos volt, míg az elektromos autók teljesítményhatárain alig tudtak változtatni. De nem álltak le a fejlesztéssel!
Érdekes példa erre a japán Tama autó. A háború után kevés volt az üzemanyag, ezért kézenfekvőnek tűnt egy elektromos autó fejlesztése. Így hozta létre a Tokyo Electro Automobile Company első négyüléses autóját, ami az erejét egy 4,5 lóerős villanymotorból nyerte, két meghatározó méretű akkumulátora 65 kilométer megtételét biztosította töltés nélkül, maximum 35 km/h sebességgel.
Ezeket az adatokat tekintve már nem is olyan meglepő, hogy újdonságként tekintünk a mai elektromos autókra…




